Hem ljuva hem

För mig är definitionen av "hem" aningen svår. Jag har just varit "hemma" i en dryg vecka, men återvände "hem" igårkväll.  Island är mitt hem. Där har jag mitt hjärta. Där är min saga skriven. Där bor mitt folk, där andas jag lättare och där flyger min själ. Men Sverige är också mitt hem. Här har jag min familj, mina barn, min man, mina föräldrar - dom som gör mig hel. När jag är borta från Island, då lider jag otroligt av en intensiv hemlängtan. Men jag är fullt medveten om att jag aldrig kommer att flytta dit igen, Sverige är mitt adopterade hemland och jag har tagit ett medvetet beslut som jag är helhjärtat nöjd med. Jag bor här. Men jag är från Island, och detta otroligt vackra och magiska land sjunger till mig om natten. 

Dessa 10 dagar jag just spenderat på Island var av en något ovanlig natur. I vanliga fall åker jag dit och sitter knappt stilla, det ska besökas vänner och släktingar, det ska handlas, kika på naturen - ja, bli så sprickfärdigt mätt på allt som Island representerar i mitt sinne, att jag ska klara mig på det ett tag. Men nu åkte jag för att vi har haft en svår sommar bakom oss i min familj, och jag behövdes där borta. 

Det är en mycket ödmjuk Maria som återvänder till sina söner och sin älskade Alex. Det är omvälvande att stå framför stora känslor, svåra beslut, skrämmande insikter och främmande territorium. Och det är otroligt vackert att uppleva den fullkomligt avskalade kärleken, naken och blottad står den där framför dig och har inte längre tid med artigheter eller fina fraser. Det är vackert att se en nästan 50 år gammal kärlek förvandlas och bli djupare ändå. Och det är också ofantligt vackert att kunna få ge tillbaka, till dom två människor som gett allt till mig. 






Kommentarer
Postat av: Erika (med Ludde)

Åååhhh, vad fint du skriver. Kan nästan se framför mig Island och nästan känna kärleken du beskriver.

2009-08-04 @ 08:12:51
URL: http://kortochglad.blogg.se/
Postat av: Esmeralda

Åh jösses, du skriver så sagolikt vackert så tårarna bara sprutar!! Jag inser ju att vi någon gång måste åka till Island och få uppleva allt det vackra där.

2009-08-05 @ 09:07:37
URL: http://esmeralda.blogg.se/
Postat av: Milla

NU bröölar jag...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0